Stefano Rijssel krijgt power van zijn moeder

Stefano 'Buru' Rijssel (foto: tijdens de Digicel Caribbean Cup 2010) heeft de harten sneller doen kloppen in de finale van de U-20 p...


Stefano 'Buru' Rijssel (foto: tijdens de Digicel Caribbean Cup 2010) heeft de harten sneller doen kloppen in de finale van de U-20 play-off ronde tegen Bermuda. Na de wedstrijd, waarin hij beide goals van Suriname voor zijn rekening nam, leek hij wel een Hollywood-ster. Iedereen – groot en klein – wilde met hem op de foto.

Zijn grootste supporter blijft echter zijn moeder. "Van mij krijgt hij de power: op de training, tijdens de wedstrijden, bij Leo Victor. Overal ben ik er bij om hem moed in te spreken en hem te zeggen dat hij het kan", zegt Cynthia Timotus. "Ik communiceer altijd met hem en sta op elk gewenst moment voor hem klaar met een bemoedigend woordje. Maar ik kraak niet voor hem alleen. Voor het hele team."

Rijssel is de smaakmaker bij Leo Victor, de U-20 en de seniorenselectie. Een 'snelheidsduivel' van wie de tegenstander niet weet welke kant hij opgaat met de bal. In de U-20 play-off ronde tegen de Nederlandse Antillen, Guyana en Bermuda scoorde hij vijfmaal.

Vóór de wedstrijd tegen Bermuda zei hij tegen zijn moeder: "Mama, we gaan die wedstrijd winnen. Ik zei: goed, ik ga voor jullie bidden. Mijn gebed is verhoord. Suriname heeft het toernooi gewonnen en we zijn over naar de volgende ronde."

Timotus ziet een goede voetbaltoekomst voor haar zoon weggelegd. "Zelf wil hij profvoetballer worden. Daar droomt hij van. Hier heeft hij jammer genoeg geen toekomst als profvoetballer, dus denk ik dat hij naar het buitenland moet."

De goaltjesdief is nu 18. Hij is gek op buitenlands voetbal. Als hij ernaar kijkt, is hij niet weg te krijgen van de beeldbuis. "En dan de kinderen, hij voelt zich dolgelukkig tussen kleintjes", zegt zijn moeder.

Technisch-directeur Ro Kolf van Leo Victor heeft enkele anekdotes over Rijssel. "Hij zei een keer tegen mij: trena, wanneer ik naast mijn bewaker sta, doe ik een beetje alsof ik totaal geen interesse heb om de bal te ontvangen. Ik doe mij onnozel voor. Ik loop er gewoon bij. Wanneer ik ze voorbij ben geschoten, is het te laat. Dan zullen ze denken, o jee, die jongen is echt niet zo onnozel als hij zich voordoet."

Kolf: "Iemand in St. Vincent keek een hele poos naar 'Buru', die op zijn beurt een tijdlang met snelle wisselende blik naar de man en naar mij keek. Opeens kwam het van de lippen van de man: You are the son of Pele! Buru keek de man doordringend aan zonder iets te zeggen en keerde zich naar mij met een grijns op zijn gelaat."

Hoewel Rijssel al bij de U-7 van Leo Victor begon, weet niemand in de club hoe hij aan de bijnaam 'Buru' is gekomen. Zijn moeder weet het ook niet. Sommige supporters zeggen dat zijn licht getinte huidskleur, redi redi, een klein beetje lijkt op de kleur van een echte buru. Rijssel zegt zelf dat hij de naam heeft gekregen, omdat hij 'kopro kopro' is.

COMMENTS

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: Stefano Rijssel krijgt power van zijn moeder
Stefano Rijssel krijgt power van zijn moeder
http://i54.tinypic.com/244bfib.jpg
http://i54.tinypic.com/244bfib_th.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2011/01/stefano-rijssel-krijgt-power-van-zijn.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2011/01/stefano-rijssel-krijgt-power-van-zijn.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content