Suriprofs willen graag voor Suriname uitkomen

Twee maanden terug spraken we met enkele profvoetballers van Surinaamse afkomst (Suriprofs) over hun wil om voor Natio uit te komen. De betr...


Twee maanden terug spraken we met enkele profvoetballers van Surinaamse afkomst (Suriprofs) over hun wil om voor Natio uit te komen. De betreffende Suriprofs waren Maceo Rigters, Rodney Ubbergen, Gregory Nelson en Mitchell Piqué. Daarnaast ondervroegen we ook Surinaams (ex-)international Emilio Limon, die zijn standpunt van vanuit het perspectief van een Surinaamse amateur voetballer gaf.

Het vraaggesprek met de Surinaamse voetballers is onderstaand te lezen. Nu de WK-kwalificatiereeks 2014 begonnen is, leeft het vraagstuk omtrent de Suriprofs en de dubbele nationaliteit weer op.

Een aantal wetenswaardigheden over de spelers die geïnterviewd zijn.

Maceo Rigters:
  1. Speelt in de hoogste divisie van Australië, met Gold Coast United FC.
  2. Topscorer EK 2007 voor spelers onder 21 jaar.
  3. Europees kampioen 2007 voor spelers onder 21 jaar.
  4. Werd het seizoen 2010/2011 verhuurd aan Willem II, terwijl hij onder contract stond bij de Engelse Premier League-club, Blackburn Rovers.
Rodney Ubbergen:
  1. Komt uit de jeugdopleiding van AFC Ajax.
  2. Is ieder jaar vaste keeper bij de benefietwedstrijden van de Stichting Suriprofs in Nederland én Suriname.
  3. Was ook keeper van het Surinaams elftal tijdens de PARBO Bier Cup 2009.
  4. Keepte vorige seizoenen in de Nederlandse eerste divisie bij SC Telstar, maar is momenteel opzoek naar een nieuwe club.
Gregory Nelson:
  1. Speelt in de hoogste divisie van Bulgarije, met CSKA Sofia.
  2. Speelde met zijn club dit seizoen 2011/2012 in de Europa League.
  3. Eindigde het seizoen 2010/2011 met zijn club op de 3e plaats in de Bulgaarse competitie onder nummer 2 Levski Sofia, waar Surinamer Serginho Greene voetbalt.
Mitchell Piqué:
  1. Komt uit de jeugdopleiding van AFC Ajax.
  2. Speelde in de Nederlandse eredivisie het seizoen 2010/2011 bij ADO Den Haag en nu bij Willem II.
  3. Met ADO Den Haag bereikte hij seizoen 2010/2011 Europees voetbal.
Emilio Limon (Is voetballer in de amateur competitie van Suriname, in tegenstelling tot de bovenstaande profvoetballers.):
  1. Speelt bij de SV Robinhood.
  2. Is al een aantal jaar een van de grote talenten in Suriname en tot en met 2010 basisspeler van het Surinaams elftal.
  3. Heeft vele stages afgewerkt in Europa, waaronder het Engelse Sunderland en het Nederlandse FC Utrecht.
1. Wat is jullie band met Suriname?

Maceo Rigters: "Ik heb een warme band met Suriname, me ouders komen uit Paramaribo en zelf ben ik een trotse Surinamer."

Rodney Ubbergen: "Mijn vader en moeder zijn beide in Suriname geboren. Ikzelf ben in Nederland geboren, maar ik ga bijna elk jaar op vakantie naar Suriname."

Gregory Nelson: "Ik heb een sterke band met Suriname. Ik heb een grote familie en het grootste deel woont nog in Suriname. Ik ben graag in Suriname en probeer er dan ook zo vaak mogelijk te zijn. De laatste keer dat ik in Suriname was, was ik samen met de voetballers Gianni Zuiverloon, Ryan Donk en Milano Koenders . We hebben toen erg genoten."

Mitchell Piqué: "Mijn roots liggen daar."

2. Waarom zouden jullie voor het Surinaams elftal uit willen komen?

Maceo Rigters: "Als ik de kans zou hebben om voor Suriname uit te komen, zou ik dat heel graag doen natuurlijk en ik weet dat meerdere spelers van Surinaamse afkomst het zelfde hopen, maar er moet een start zijn."

Rodney Ubbergen: "Het zou leuk zijn om op die manier iets voor Suriname te kunnen doen. Net zoals wat de Antillen hebben gedaan met de Nederlandse spelers van Antilliaanse afkomst. Ik denk dat als wij het zelfde doen wij vééél verder gaan komen."

Gregory Nelson: "Omdat het een eer zou zijn om voor Suriname uit te mogen komen. Het zou mij en mijn familie erg trots maken . Maar ook omdat ik denk dat met de inbreng van ons we het misschien wel ver kunnen schoppen. Hopelijk zelfs tot een WK en ik denk dat dat heel Suriname trots zou maken."

Mitchell Piqué: "Omdat het een eer zou zijn om voor mijn land uit te mogen komen. En bovendien zou ik mijn familie en mijn land erg trots maken."

2.1 Wat zou je er van vinden als Nederlands Surinaamse profvoetballers voor Surinaams elftal zouden spelen?

Emilio Limon: "Het is een wens dat ik van kleins af al heb. Ik hoop heel erg dat het nog gaat gebeuren. Simpel gezegd zou ik het zeer op prijs stellen als de profvoetballers onze nationale selecties komen versterken."

3. Zou de speelgerechtigdheid van Suriprofs (Surinaamse professionals) niet de ontwikkeling van de lokale voetballers in Suriname dwarsbomen? De kans is namelijk aanwezig dat de lokale voetballers de A-selectie niet meer halen omdat ze "amateur" zijn en kwalitatief minder, omdat ze naast het voetbal nog werken of studeren.

Maceo Rigters: "Goede voetballers maken andere voetballers om zich heen beter, het niveau van het Surinaams elftal zal omhoog gaan, de spelers uit Suriname zelf zouden zich dan ook aan dat niveau aanpassen. En door succes van sport zal het land ook meer inkomsten hebben om de ontwikkeling van Surinaamse jongeren te financieren. Zo kunnen de betere voetballers meer tijd stoppen in het voetbal zelf."

Rodney Ubbergen: "Dat is wel waar, maar goed dan kan misschien de volgende stap zijn om de opleidingen in Suriname te verbeteren, zodat het talent ook verder komt."

Gregory Nelson: "Wij Suriprofs hebben net als alle andere Surinamers het beste voor met Suriname. We willen niks liever dan Suriname op een WK zien. Dit is de droom die we hebben en we hopen dat we die kunnen/mogen waarmaken!"

Mitchell Piqué: "Dat denk ik niet, omdat wij onderling veel van elkaar kunnen leren. In Nederland zijn er voldoende jongens die naast het voetballen ook studeren en werken. En als de lokale voetballers meetrainen tillen wij ze naar een hoger plan of zij ons."

3.1 Als deze jongens voor Suriname zouden spelen, gaat dit dan niet ten koste van de ontwikkeling van de lokale spelers uit de hoofdklasse/eersteklasse?

Emilio Limon: "Ik denk dat het deze jongens zou prikkelen te om meer te presteren. Natuurlijk moeten de lokale spelers leergierig zijn om uiteindelijk samen met de voetbalprofs het werk te klaren. Daarbij zullen zij zich ook beter ontwikkelen in de voetbalwereld. Bijvoorbeeld hoe ze zich kunnen en moeten gedragen op en buiten het veld."

3.2 De voetbalprofs zijn kwalitatief beter dan de meeste voetballers in Suriname. Wat vind je er van als heel de Surinaamse selectie uit Suriprofs bestaat?

Emilio Limon: "Nou ik zou dat niet goed vinden, want ik vind wel dat heel wat jongen van hier de kwaliteiten hebben om topprestaties te leveren, maar ze krijgen niet de juiste training en leven niet echt zoals het moet of hoort. Dus een samenwerking zou beter zijn."

4. Er zijn mensen in Suriname die zeggen dat jullie geen echte Surinamers zijn en hebben liever geen "buitenlanders/Nederlanders" in het nationale elftal. Wat heb jullie hier tegen in brengen?

Maceo Rigters: "Ja je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze het zo zien. Maar het belangrijkste is dat ons bloed en hart Surinaams is, en mensen zullen vanzelf inzien dat dit het belangrijkste is. In andere landen is dit ook gebleken. Kijk bijvoorbeeld naar de Ghanees-Duitse voetballer Kevin-Prince Boateng van AC Milan en vele Marokkaanse voetballers."

Rodney Ubbergen: "Dan hebben die mensen geen verstand van voetbal. Ik neem aan dat ze Suriname ook een keer op een WK willen zien schitteren en als dat nou zou kunnen door onze hulp, maakt het toch niet uit of wij in Nederland wonen of in Suriname!?"

Mitchell Piqué: "Wanneer ben je volgens die mensen een echte Surinamer? Misschien als ze open zouden staan voor de "buitenlanders" dan zou het WK 2014 wel haalbaar zijn. Misschien moeten we een keer de handen in 1 slaan in plaats van geen echte Surinamers dit buitenlanders dat!"

4.1 In Suriname wordt vaak gezegd dat deze jongens geen 'echte Surinamers of zelfs Buitenlanders' zijn en daarom niet in het Surinaams elftal thuis horen. Wat vind jij hiervan?

Emilio Limon: "Ik vind dat zolang je jouw zelve beschouwt als Suriname en je hebt een roots hier achter liggen, dan ben je het wel waardig om voor het land uit te komen."

5. De spelers die de laatste jaren voor het Surinaams elftal speelden, kwamen uit de Surinaamse competities. Hun kregen een kleine vergoeding voor hun inzet of soms helemaal niets. Dit komt door de financiële situatie van de Bond. Welke rol zou geld voor jullie spelen?

Rodney Ubbergen: "In eerste instantie zou ik denken gewoon de minimale kosten. Laten we eerst maar proberen een goed team neer te zetten en dan komt de rest wel van zelf, maar op dit moment speelt geld geen rol."

Mitchell Piqué: "Bij de Afrikaanse landen is er ook altijd onenigheid over geld. Als we het goed zouden doen op een WK dan komt het geld wel. Eerst presteren dan komt het geld vanzelf, ook voor de Surinaamse Voetbalbond. Al moet je het wel zwart op wit zetten."

6. Denken jullie dat als de voetballers van Surinaamse origine interlands konden spelen voor Suriname, het WK 2014 haalbaar zou zijn?

Maceo Rigters: "Ik denk dat 2014 niet een reëel doel zou zijn, het is niet zo makkelijk om je te kwalificeren. Maar hoe eerder we kunnen beginnen, hoe sneller we naam zullen maken als een voetballand en voor 2018 zouden we met al het Surinaams talent dat er rondloop veel betekenen in de voetbalwereld. En zo zou Suriname zeker 50 procent in naamsbekendheid toenemen. Ik heb zelf gemerkt dat we voor landen als Engeland, Spanje en Frankrijk onbekend zijn en dan moest ik vaak uitleggen wie, wat en waar Suriname is. Met voetbal alleen al zouden we vele toeristen trekken."

Rodney Ubbergen: "Het zou mogelijk kunnen zijn, maar dan moeten we wel een hele goede selectie hebben."

Mitchell Piqué: "Dat weet ik niet, maar ik denk dat we een goede kans zouden maken."

6.1 Denk je dat als de voetballers van Surinaamse origine interlands konden spelen voor Suriname, het WK 2014 haalbaar zou zijn?

Emilio Limon: "Ik denk dat het haalbaar zou zijn of we zouden dichterbij zijn bij een WK dan ooit!"

7. Als Suriname internationaal goed zou presteren, dus bijvoorbeeld het WK halen of een Gold Cup. Wat zou dit voor gevolg hebben denk je voor het 'land' Suriname?

Maceo Rigters: "We zouden vele meer toeristen hebben en vele meer inkomsten hebben als land. Ik zie alleen maar positieve gevolgen. En via voetbal kunnen we ons mooie land onder de aandacht brengen."

Rodney Ubbergen: "Ik weet het wel zeker. Daarmee zet je Suriname toch op de kaart!?"

Mitchell Piqué: "Ik denk dat iedereen wel weet wat er dan gebeurt. Dat is alleen maar positief. Wat er daarna zou gebeuren, niet alleen financieel maar ook commercieel."

8. Hebben jullie nog iets te zeggen, waarmee we de politiek kunnen overtuigen om de Suriprofs de Surinaamse nationaliteit te verlenen?

Maceo Rigters: "Ik denk dat we het recht moeten hebben om te kiezen voor welk land we uitkomen als sporter. Er zijn vele spelers die het Nederlands elftal nooit zullen halen. Die de kwaliteiten wel ervoor hebben om Suriname te vertegenwoordigen. Belangrijkste is dat de Surinaamse economie dan ook zal verbeteren en dat de Surinaamse jeugd een betere toekomst kan hebben. En aangezien Suriname toch een band nog heeft met Nederland zou dit de beste oplossing zijn."

Rodney Ubbergen: "Vele Surinaamse spelers die niet in het Nederlands elftal zitten, willen hééél graag voor Suriname spelen. We hebben het er onderling heel veel over. Het wachten is op de Surinaamse Voetbalbond en de Surinaamse regering. Mannen als Clarence Seedorf en Winston Bogarde hebben zich aangeboden om te helpen, maar ik weet niet waarom dat niet is door gegaan."

Mitchell Piqué: "Nee niet echt. Het is niet aan mij om de politiek te overtuigen. Als grote spelers als Clarence Seedorf, Winston Bogarde, Dean Gorré en Edgar Davids noem ze maar op er niet eens bij worden betrokken, wie is Mitchell Piqué dan?"

COMMENTS

BLOGGER: 18
  1. Het is niet te laat voor 2014

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb me laten vertellen door een jurist uit Suriname,, dat de President van suriname in landsbelang een Dubbelpaspoort mag verstrekken
    is dit dan geen landsbelang,,of is hij ook geen voetballiefhebber,,want Vene was geen voetballiefhebber

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk ook dat het onder staatsbelang valt. Ik had het toevallig ook een tijdje geleden aan iemand uit Suriname met een juridische achtergrond gevraagd en die bevestigde de mogelijkheid.

    Definitie van staatsbelang via Wikipedia: "In deze betekenis is het welzijn van de staat richtinggevend, niet het belang van de leden van een klasse of een enkel persoon."

    Sporters die de staat Suriname internationaal kunnen vertegenwoordigen, kunnen naar mijn inzicht een Surinaams paspoort verleent worden. Met prestaties op bijvoorbeeld de Olympische Spelen, WK-voetbal etc. kan Suriname exposure krijgen en sponsoren aantrekken die in Suriname willen investeren en ga zo maar door. De voordelen die het kan opleveren, kan iedereen wel bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn President,mijn oom Desi,bent u vergeten toen u nog een geweldige afstandloper was.De mensen langs de wegen kwamen in grote aantalen om de lange afstandlopers te komen aanvuren.Waarom?A nivo bing top.En zoals ik al 1-1/2 week geleden schreef,de bal is niet aan de kant v/d SVB,de beleidsmakers of anderen.Het staat nog steeds in het middencircel.U bent toch een sportman geweest?U hebt toch gezien toen Suriname bekendheid genoot vanwege Nesty.Dit is landsbelang of staatsbelang.COME ON,PRES......als u dit voor ons doet,hebt u reeds geinvesteerd.Vene no bing doing.....Sor a grontapu dat yu naf a volk.En ye arki a volk.Mi no wan tak over 2018.Die mensen liggen nog steeds in een hangmat.2014 BRADA,2014.When you wani sutu ,sutu.Bikasi day nanga yari ding TALK TALK TALK TALK.MI NO WANI HEAR TALK TALK MORE.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nEEN,HET IS TE LAAT.We hadden dit reeds lang moeten doen,maar leidinggevenden in Suriname zijn alleen maar goed in praten.Maar als ze alsnog in de eerste ronde belanden en de laatste wedstrijden tegen El Salvador kunnen spelen ,verwach ik nu niet veel meer,want ze zijn nog niet met elkaar ingespeeld.Maar een begin moet komen,HOE EERDER HOE BETER.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik zie graag de Suriprofs voor Suriname uitkomen. Zeker zullen we verder komen, maar garantie voor een wk plaats is er niet.

    Laten we eerlijk zijn dat de landen Mexico, USA en Costarica profs hebben die zeker voor top teams spelen in Europa. We zullen met de Suriprofs meer weerstand kunnen bieden.

    Ik heb hier intresante dingen gelezen eerder over aansluiting van Suriname bij Comnebol en ook ik ben een voorstaander.

    De CFU en de Concacaf heeft weinig voordelen te bieden voor Suriname en levert geen aantrekkingskracht op voor sponsers. De ontwikkeling van voetbal heeft niet te maken met talent alleen in Suriname maar ook met geld en geld is er niet. Sponsers staan echt niet te springen om clubs te sponseren. Het publiek komt nauwlijks kijken naar een concacaf wedstrijd van de Surinaamse clubs. In al die jaren achter ons hebben we geen top land of club hier gehad.

    Aansluiten bij Comnebol zal tal van voordelen op leveren. Zeker zullen er mensen zijn en zeggen dat het is gedaan dan dat Suriname zich ooit zal plaatsen voor een wk, maar dat zie ik niet zo.

    We zullen zeker met 1 van de top drie landen moeten afrekenen (mexico,USA en Costarica)willen we een wk halen. En dat kan alleen als we eerst landen als canada, honduras, Guatamala, Panama, Cuba enz kunnen verslaan.
    In vier jaar tijd krijgen we dus hooguit 2 tot 3 wedstrijden te zien in Suriname indien we ver door dringen. We hebben al gezien dat De SVB met de grootste moeite geld kan opbrengen om de uit wedstrijden te spelen.

    Aansluiting bij Comnebol zal zeker Suriname meer dan goed doen en de weg naar een wk zal qua moeilijkheid ongeveer hetzelfde zijn. Dit zeg ik omdat landen als Mexico, Costarica en de USA qua niveau tot de middenmoot zouden behoren als ze bij comnebol waren, plaats 4 t/m 7.

    Aansluiting bij Comnebol zal zeker grote positieve invloed hebben op culbvoetbal in Suriname. En alleen als club voetbal vooruit gaat gaat Natio beter spelen. Deelname aan copa libertadores zullen zeker de stadion vullen en Suriname is verzekert van deelname aan copa America.

    Sponsers zullen eerder bereid zijn geld te stoppen in voetbal.

    Met het verwezelijken van een dubbele paspoort ben ik er zeker van dat top, top Suriprofs voetballers voor Natio kunnen kiezen ipv Oranje.
    Spelers als Elia en Drenthe zullen zeker dan overwegen of ze voor Natio kiezen of Oranje. Kiezen voor Natio ( in Comnebol) betekent dat ze verzekerd zijn dat ze kunnen spelem tegen een Brasil, Argentinie en alle top zuid-Amerikaanse landen.

    Ik ben als voetballiefhebber bereid 100 srd en meer te betalen voor een wedstrijd tussen intermoengo tapoe - Flamingo. Wat te zeggen van een wedstrijd tussen Suriname en Argentinie (wk voorronde). De opbrengsten zullen dan zeker genoeg zijn. 100 % zeker dat Ak stadion vol en uitverkocht zal zijn.

    Niemand wil nu 30 srd betalen voor een wedstrijd tussen Suriname-Trinidad. Suri's betalen wel vaak 30 SRD voor een show in NIS.

    Raj, misschien is een poll intresant. Kijken wat het resultaat zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als het in lands of staatsbelang is dan is er een lobby probleem bij terzake voetbaldeskundigen in SU. Kijken naar de foto van het SVB bestuur is de conclusie duidelijk; eigenbelang tegenover staatsbelang. Waarom is het zo moeilijk om de president te overtuigen van de voordelen van een voetbalpaspoort?

    Aansluiting bij Conmebol is een grote stap, men zegt joe no mang kis na worong dan joe wang vanga na aboma. SU heeft in de komende 10 jaren met Suriprofs meer mogelijkheden binnen Concacaf, omdat we dan altijd tot de top 5 zullen behoren. Bij Conmebol worden wij de punten verdeler. Conmebol draait op een veel hoger nivo en we zullen met landen als Venezuela, Equador en Bolivia telkens moeten strijden om geen laatste te worden. First things first, haal de Suriprofs over en blijf bij de Concacaf.

    Als het nieuw Surinaams team prestaties neerzet binnen de Concacaf, wat ik niet betwijfel, zullen er automatisch aanvragen binnenkomen voor vriendschappelijke wedstrijden. Wat 4 jaren geleden gebeurt is kan als voorbeeld gesteld worden,nadat in de voorronde WK2010 Su in Guyana met 2-1 van Guyana had gewonnen. Werd abusievelijk en met medewerking van dezelfde Jaliens en de Guyanese pers verteld dat Su de profs had opgesteld. Binnen een week, waren er aanvragen voor vriendschappelijke wedstrijden van Venezuela, Trinidad en Panama.

    Overigens heb ik naar de beelden van de wedstrijd SU - DR gezien zoals gepost hier, Ik concludeer dat SU van geluk mag spreken dat een 1-1 behouden is. Het tempo leek laag. Hou op, dit team heeft geen kans in deze poule. Een derde plaats is het hoogste.

    Het is niet te laat! what is the next step?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Raj,

    Ik denk niet de de Surinaamse wet de President de bevoegdheid geeft in staatsbelang iemand een Surinaams paspoort te geven die al in het bezit is van een vreemd paspoort. Ik geloof dat Surinaamsewetgeving dubbele nationaliteiten niet toestaat. Als dat wel zo was dan is de DNA niet echt nodig. Misschien mag De President iemand in staatsbelang wel de nationaliteit verlenen dan moet desbetreffende persoon zijn of haar vreemd paspoort opgeven.

    Anders hadden al die brazillianen in Suriname ook de Surinaamse nationaliteit gevraagt want vele wonen en werken al jaren hier maar willen hun nationaliteit niet opgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. IK weet wel dat veel personen via een verkorte procedure in het bezit zijn gekomen van een Surinaamspaspoort. Ze hebben de Nederlandse nationaliteit opgegeven en gekozen voor een Surinaamse.

    Je kunt raden waarom. Juist ja, omdat ze een politieke post kregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. OenaSur - CONMEBOL10 september 2011 om 00:06

    Ik ben blij dat anoniem de aansluiting van SU bij CONMEBOL ondersteunt. Wat belangrijk kan zijn, is dat je rustig elke 2 jaar je kunt voorbereiden op COPA AMERICA. Als GUYANA en SU zich aansluiten zal Europa minimaal-maximaal 1-2 zetels moeten inleveren voor een WK plaats. CONMEBOL ziet ook de voordelen als de 2 landen erbij komen. COPA AMERICA kan dan uitbreiden en een nivo-versnelling ondergaan, samen met de landen die worden uitgenodigd.Internationale regelmaat kan voor SU de redding zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @OenaSur,

    laat mij ook maar een naam gebruiken voortaan. Suri_trena.

    Ja, ik ben helemaal voorstaander van Conmebol. Ik zie een veel betere structuur daar dan de concacaf.

    In mijn vorige analyse heb ik misschien verzuimt te verduidelijken dat als we via Concacaf ons kunnen plaatsen ons niveau zeker dan middenmoot van Conmebol moet zijn. Dit stel ik omdat Mexico, Costarica zeker behoren tot dat Niveau. Kijk maar naar de prestatie van Costarica met hun zeer jeugdig team tijdens de laatst gehouden Copa America. Ook Mexico heeft ondanks dat een aantal top spelers van hun niet mee deden redelijk goed gepresteerd. Als we net zo sterk zijn als Mexico en Costarica kunnen we dan een plaats veroveren via conmebol (plaats 4 of 4 1/2) en wie weet krijgt Conmebol meer wk plaatsen toegewezen.

    Ik blijf het zeggen, willen we als land vooruit komen dan moet ons club voetbal vooruit. We kunnen niet verwachten dat we met een matig club niveau met Natio goed zullen presteren.Drie weken moet ruim voldoende zijn voor een nationale selectie om zich voor te bereiden. Maar als je club niveau laag is dan heb je maanden nodig en dan nog..........

    Ik merk dat CFU niet veel te bieden heeft voor onze clubs. We zijn een buiten beentje en worden ook zo behandelt. Sponsors staan ook niet te springen om geld te geven. Natio moet elke keer bedelen om de kosten van de selecties te betalen.

    Gegarandeerde deelname aan Copa Libertadores in groep verband zal enorm veel ontwikkeling teweeg brengen voor Surinaamse clubs. Je speelt als Club zeker 6 wedstrijden. De Surinaamse competitie zal als een magneet werken op spelers van onze regio zoals trinidad, jamaica enz enz. Ook brazillianen zullen zeker meer intreresse hebben om te spelen voor Surinaamse teams omdat ze dan via de verschillende Club toernooien zij zich in de kijker kunnen spelen.

    Suriname krijgt ook de kans om op zijn minst 18 wedstrijden te spelen als voorronde van een Wk. En eerlijk is eerlijk we zullen nederlagen incasseren maar dat heeft Venezuela ook moeten ondergaan. Kijk waar ze nu staan. Als land en volk zijn we er zeker van dat we Brazillie, Argentinie Uraguay en andere landen hier in het AK stadion zullen zien.En dat is al een soort wk wedstrijd voor mij. GEEN ENKELE SPELER VAN NATIO ZAL HET IN ZIJN HOOFD HALEN NOG FF EEN ZAALVOETBAL WEDSTRIJD TE GAAN SPELEN VOOR EEN INTERLAND, HAHAHAHA. Spelers zullen echt 100 % geven om voor natio geseleteerd te worden.

    Ik zei al in mijn vorige reactie dat wk plaatsing echt niet gegarandeert is met de Suriprofs. Zeker zullen we verder komen. Ik waardeer alle Suriprofs spelers die willen spelen voor Natio.

    Ik denk en weet zeker dat de echte top Suriprofs ook voor Natio zullen kiezen indien we Conmebol opgaan.

    Semi prof voetbal zal makkelijker van de grond komen. We praten al jaren over prof voetbal in Suriname, maar wie gaat de spelers betalen?????
    Met een paar honderd man nu die een kaart kopen kan men niet eens de kosten dekken. Als Transvaal tegen Boca Junior moet spelen is het gegarandeert een volle bak ook al moet men 50 SRD betalen voor trubine noord.

    Alleen via Conmebol kunnen grote wereld ploegen en landen teams ons land aan doen. We zouden ze nimmer kunnen betalen om hier te spelen.

    Laat Suriname tegen El Salvador spelen en als er op die dag zelfde tijd Barcelona - Real Madrid speelt zitten de hoge pieten liever thuis te kijken naar die wedstrijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De wwerkelijke mogelijkheden, bevoegdheden en procedures mbt de suriporfs en nationaliteit verstrekking kunnen wat duidelijker. Raj, heb je een artikel daarover?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @eltoro

    Hier kan je de wet op de nationaliteit en het ingezetenschap lezen: http://www.dna.sr/images/wetten/7/national.pdf

    De staatsbelang mogelijkheid staat in artikel 9:

    Artikel 9
    1. Naturalisatie kan ook om redenen van staatsbelang worden verleend. Daarbij is artikel 8 niet van toepassing.
    2. De wet, waarbij zij verleend wordt, regelt in ieder bijzonder geval de gevolgen van die
    naturalisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Thanks voor deze informatie.

    Artikel 8 is heel ruim en eigenlijk direkt uitvoerbaar, mits de juiste toepassing wordt gebruikt.

    In het geval van Artikel 16a lid 1c is het specifiek aangegeven voor degen wiens ouder of ouders de Surinaamse nationaliteit hadden bij geboorte. Daar de republiek 36 jaar oud is, ben ik niet zeker als het toepasbaar is, jurisprudentie kan hier ondersteunen.

    Artikel 16b lid 1b biedt ruimte voor de Suriprofs om hun nederlandse nationaliteit te behouden daar er een ander zakelijk belang speelt, namelijk het behouden van het recht om als europeaan voor een europese voetbalclub te blijven uitkomen.

    Ik weet dat de Suriprofs voor Su willen uitkomen, maar hun Europees paspoort willen behouden. Dat is fair daar Europa betere mogelijkheden biedt voor hun voetbalcarriere. Su aan de andere kant kan gebruikmakend van deze sporters haar eigen imago als voetballand verbeteren en dient daarvoor een paspoort en een vergoeding aan de sporters te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. we moeten niet proberen het wiel weer uit te vinden, landen als Jamaica hebben het ook gedaan, en zie daar hun voetbalniveau is in zekere zin gestegen...idem dito voor Trinidad&Tobago...het gaat niet lang meer duren of Curacao gaat ons voorbij streven, en dan liggen we lekker thuis te genieten van hun...terwijl wij zelf daar konden zijn....dus liever nu de dubbele nationaliteit dan langer wachten....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Raj-G, wat is je email adres?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @eltoro

    Je kan me mailen op: NatioSuriname@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: Suriprofs willen graag voor Suriname uitkomen
Suriprofs willen graag voor Suriname uitkomen
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDFUhlpbjOWpeVAA5F7l-Lslj3zC6odwAqI8GNoaJf1rikcN3mhbWIgDDjL_B4TJzNSbCRy9qh_bLdpSWgvO9NHseAGo-cWOQZxoZNFgU4X7csGpdhhkQa6l4N4okcnjQZBxPClFXzFP4/s1600/Surinaamse+voetballers%252C+Maceo+Rigters%252C+Rodney+Ubbergen%252C+Gregory+Nelson%252C+Mitchell+Piqu%25C3%25A9%252C+Emilio+Limon%252C+2011.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDFUhlpbjOWpeVAA5F7l-Lslj3zC6odwAqI8GNoaJf1rikcN3mhbWIgDDjL_B4TJzNSbCRy9qh_bLdpSWgvO9NHseAGo-cWOQZxoZNFgU4X7csGpdhhkQa6l4N4okcnjQZBxPClFXzFP4/s72-c/Surinaamse+voetballers%252C+Maceo+Rigters%252C+Rodney+Ubbergen%252C+Gregory+Nelson%252C+Mitchell+Piqu%25C3%25A9%252C+Emilio+Limon%252C+2011.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2011/09/suriprofs-willen-graag-voor-suriname.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2011/09/suriprofs-willen-graag-voor-suriname.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content