'Inzet Suriprofs moet nationale zaak worden!'

Column [Nina Jurna] - Daar stond ik gisteren dan. Uitbundig aan het zwaaien met de Surinaamse vlag tijdens de wedstrijd Nederland Chili in...


Column [Nina Jurna] - Daar stond ik gisteren dan. Uitbundig aan het zwaaien met de Surinaamse vlag tijdens de wedstrijd Nederland Chili in de Arena Corinthians in Sao Paulo. Een beetje met dubbele gevoelens want het is natuurlijk mooi de Surinaamse vlag zo tussen de feestende Oranjefans te presenteren. Maar veel liever zou ik zwaaien met deze vlag als er een Surinaams team op het veld staat. Ga ik dat nog mee maken en zo ja wanneer?

Deze vraag spookt door mijn hoofd nu ik voor het eerst van zo dichtbij een WK meemaak. Iedere dag zie ik fans van de meest uiteenlopende landen in hun nationale kleuren trots door de straten van de Braziliaanse speelsteden lopen. Blijft de Surinaamse deelname aan het WK een droom of moeten we nu eens echt actie ondernemen. Ik ben ervan overtuigd dat de tijd echt rijp is. Ik sprak er afgelopen week regelmatig over met Edgar Davids, Aron Winter en Humberto Tan. Allemaal zijn ze hier op het WK. Allemaal ex profvoetballers of voetballiefhebbers, allemaal geboren in Suriname en allemaal maken ze zich al jaren hard maken voor de zaak; ' Suriname naar het WK'.

Aron Winter zei me een paar dagen geleden: 'Je zou een prachtig Surinaams nationaal elftal kunnen samenstellen uit Surinaamse Nederlandse toptalenten en Surinaamse toptalenten. Alleen wij krijgen tot nu toe alleen maar tegenwerking in Suriname.' Er klonk teleurstelling in zijn stem. Met 'wij' bedoelde Winter een groep Surinaams-Nederlandse profvoetballers, onder meer de Suriprofs, die al langer proberen om bijvoorbeeld de dubbele nationaliteit op de politieke agenda te krijgen. Een speler met Surinaamse roots in Nederlands zou dan ook kunnen uitkomen voor het Surinaamse nationale team. Ook zijn er pogingen geweest van de Surinaame profvoetballers om via de Surinaamse Voetbal Bond (SVB) de zaak te bewerkstelligen. Clarence Seedorf en zijn familie bijvoorbeeld hebben al talloze pogingen gedaan en hun stem laten horen bij het bestuur van de SVB.

Waarom lukt het dan nog steeds niet? Is het de angst voor een grotere deelname aan de samenleving van Surinaamse Nederlanders als er een dubbele nationaliteit wordt toegestaan? Wil Suriname niet naar het WK? Moet er niet samengewerkt worden met het Surinaamse talent in Nederland? Je kunt toch een dubbele nationaliteit toekennen onder bepaalde voorwaarden?

Toen ik in het stadion gisteren meemaakte hoe voetballers Memphis en Fer, respectievelijk van Ghanese en Antiliaanse afkomst, scoorden, realiseerde ik me dat er naast Surinamers in het Nederlandse team ook het aandeel van met name Ghanese voetballers groter gaat worden. En onder de voetballers met Surinaamse roots zijn steeds meer derde generatie Surinamers en moksies waarvan één van de ouders Surinaams is. De binding met Suriname zou dan best kleiner kunnen worden dan de generatie vóór hen, zoals Davids, Seedorf en Winter die allemaal geboren zijn in Suriname.

Nu is het de tijd om actie te ondernemen en op korte termijn de juiste koppen bij elkaar te steken en samen met de ex Surinaamse Nederlandse profvoetballers, de regering en de SVB om tafel te gaan zitten. Dit moet een nationale zaak worden! Mijn Surinaamse vlag gaat na het WK de kast in, maar ik haal hem er zeker weer uit tijdens een volgend WK. Hopelijk dan om met grote passie het Surinaamse nationale team te kunnen toejuichen.

COMMENTS

BLOGGER: 5
  1. OMG !!!!! KUNNEN DE SURINAMERS VAN DE svb HUN OGEN EN HUN VERSTAND NIET GEBRUIKEN???
    ALLES ONTWIKKELD IN SURINAME BEHALVE VOETBAL OMDAT MEN WACHT OP GELD VAN BUITEN OM TE VERDUISTEREN..DIASPORA IS THE KEYWORD HIER VOOR ONS VOETBAL HEEL CARICOM DOET HET MET BUITENLANDSE LANDGENOTEN ...SURINAME WAKE UP EN DOE MEE ...WANT WE WILLEN OOK JUICHEN VOOR ONZE VLAG !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. NATIO FANS , IK STEL VOOR , NEE IK DRAAG OP ALS RASECHTE SRANANMANG OM VANAF NU ACTIE TE ONDERNEMEN. WANT BLIJKBAAR KAN HET NIET ANDERS. ACTIE NEMEN VANAF NU, DIT IS DE JUISTE TIJD. RAJ WIE NEEMT DE VOORTOUW. OF IS HET DHR MIRANDA WANT JE ZIT TOCH DICHTBIJ DE PRES . NATIO FANS IK HOOR VAN JULLIE EN WIE NEEMT DE VOORTOUW !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben aan het proberen om de kwestie op de agenda van De Nationale Assemblee te krijgen. Ik weet niet welke dhr. Miranda je bedoeld.

      Verwijderen
  3. Raj ik heb weinig vertrouwen in de assemblee . Ze hebben al een PSA wet aangenomen zonder ruimte te bieden voor Suripop om voor Su uit te komen. Het is nu tijd om het anders te proberen. Massaal , Nationaal, Internationaal. Come up mensen. KOMEN JULLIE MET IDEETJES HOE DIT AAN TE PAKKEN

    BeantwoordenVerwijderen
  4. No offence maar SVB bestaat uit een groep dumbasses, ik weet voor een feit dat ze er geen moeiten voor doen...been there

    BeantwoordenVerwijderen

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: 'Inzet Suriprofs moet nationale zaak worden!'
'Inzet Suriprofs moet nationale zaak worden!'
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgg9ItSX5qlWA9S0M_n0tTEf7OFArvYa9Llq8JNOb-y7Dr9PjCvnOF_hYNhE5D9Kbv6srHRDeKclIkSEaP3VRrvjU5vHZH1gsGqmn_dsAZ3Gi2BYCV3Otxma50Ij6IRf7fZ1K94Ma4pLpo/s1600/Nederland,+Chili,+Nina+Jurna,+Surinaamse+Vlag,+Suriname,+FIFA+World+Cup+2014,+23+juni+2014.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgg9ItSX5qlWA9S0M_n0tTEf7OFArvYa9Llq8JNOb-y7Dr9PjCvnOF_hYNhE5D9Kbv6srHRDeKclIkSEaP3VRrvjU5vHZH1gsGqmn_dsAZ3Gi2BYCV3Otxma50Ij6IRf7fZ1K94Ma4pLpo/s72-c/Nederland,+Chili,+Nina+Jurna,+Surinaamse+Vlag,+Suriname,+FIFA+World+Cup+2014,+23+juni+2014.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2014/06/inzet-suriprofs-moet-nationale-zaak.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2014/06/inzet-suriprofs-moet-nationale-zaak.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content