Tjaronn Chery: ‘Ik heb altijd al op Suriname gewacht’

Afgelopen week werd Tjaronn Chery speelgerechtigd voor Suriname. NatioSuriname.com maakte kennis met de kersverse international en sprak ove...

Afgelopen week werd Tjaronn Chery speelgerechtigd voor Suriname. NatioSuriname.com maakte kennis met de kersverse international en sprak over Natio. Chery is geboren in Den Haag, maar verhuisde op jonge leeftijd naar Enschede waar hij opgroeide. Uiteindelijk speelde hij tussen 2011 en 2013 nog in zijn geboortestad bij ADO Den Haag, waarna hij onder andere bij FC Groningen en Queens Park Rangers speelde.

Inmiddels speelt de middenvelder ruim een jaar bij Maccabi Haifa in Israël en maakte indruk in zijn eerste seizoen. “Het gaat goed bij de club. Vorige weekend is het nieuwe seizoen gestart en hebben we gelijk gewonnen. We zouden eigenlijk eerder beginnen in de Europa League, maar de wedstrijd werd afgelast vanwege corona. Die wedstrijd is nu verschoven naar 9 september.” Chery speelt dan tegen het Bosnische FK Željezničar Sarajevo.

De Israëlische competitie heeft 5/6 goede teams die volgens Chery in de Nederlandse Eredivisie hoog in de middenmoot mee zouden kunnen en het de topclubs lastig kunnen maken. “De teams die lager staan, zijn vooral verdedigend ingesteld, omdat ze geen tegendoelpunten willen incasseren.” Zijn creativiteit is vaak belangrijk om tijdens wedstrijden een doorbraak te forceren.

Chery is niet de enige Surinamer bij Maccabi Haifa. “Ik speel nu ook met Yannick Wildschut. Hij speelde bij VVV-Venlo en SC Heerenveen. Hij is ook half Surinaams.” Wildschut heeft nog geen telefoontje gehad van Dean Gorré. Afgelopen seizoenen was hij voornamelijk actief in Engeland. De aanvaller speelde bij onder andere bij Middlesbrough FC, Wigan Athletic en Norwich City.

In Israël en waarschijnlijk ook onder Dean Gorré zal Chery op nummer 10 spelen als aanvallende creatieve middenvelder. Hij is fan van het voetbal van FC Barcelona. Hij zou zichzelf qua speelstijl niet kunnen vergelijken met een andere speler. “Ik heb een eigen speelstijl. Ik ben een speler die technisch is, veel aan de bal komt, goede trap heeft en veel steekpassen geeft.” Een stijl die ze in Suriname wel aantrekkelijk zullen vinden.

Natio

In 2012 ging de toen 24-jarige Chery met de Stichting Suriprofs voor het eerst naar Suriname. “Het was mooi om toen samen met de lokale voetballers op te trekken. We speelden toen in het toernooi om de PARBO Bier Cup. Guyana en het Vitesse van Stanley Menzo waren toen de tegenstanders. Het was erg leuk om dat mee te maken. Er waren heel veel fanatieke supporters naar het André Kamperveen stadion gekomen. We waren o.a. met Rydell Poepon, Sidney Schmeltz, Milano Koenders en Rodney Ubbergen. Een hele mooie ervaring was het.”

Bondscoach Dean Gorré heeft Chery al lange tijd op het oog gehad. “Ik ken hem al een tijdje. Vanaf de wedstrijden met de Suriprofs hebben we contact gehouden. Ik was altijd al aan het wachten op dit moment. Ik wist niet wanneer het rond zou komen met de paspoorten, maar op een bepaald moment gaf Dean aan dat het ging gebeuren.”

Chery ging voor de volle honderd procent in op de oproep van de Bondscoach. “Het is natuurlijk mooi om mee te maken. In 2015 was ik opgeroepen voor het Nederlands elftal, maar ik heb geen wedstrijd gespeeld. Op een gegeven moment moet je een keuze maken. Ik dacht van het is mooi voor Suriname om het mee te maken en ik kan belangrijk zijn voor het land.”

De middenvelder kent ook de andere profs die door Dean Gorré zijn opgeroepen. “Afgelopen seizoen was Nigel Hasselbaink nog actief in de Ligat Ha'Al. Die ken ik sowieso. Ryan Donk, Mitchel Donald, Diego Biseswar. Ik ken ze allemaal wel van toen ik in de Eredivisie speelde. Dus dat is wel mooi.” Daarnaast is Chery benieuwd naar de eindselectie van Gorré en is nieuwsgierig naar wie de lokale spelers zullen zijn.

WK-kwalificatie

Chery hoopt snel in het veld voor Natio te staan. “Ik kijk er erg naar uit om de WK-wedstrijden voor Suriname te gaan spelen. We zitten in een mooie poule. Het zullen mooie wedstrijden worden. Het is ook ideaal om toe te werken naar de Gold Cup 2021.” Hij heeft ook al een aantal CONCACAF-wedstrijden gezien. “Ik heb bijvoorbeeld Curaçao tegen Mexico gezien. Met het tijdsverschil is het lastig om meer wedstrijden te kijken.” Over Curaçao heeft hij tevens goede woorden, maar hij denkt wel dat Suriname over sterkere spelers beschikt.

Hij denkt dat het team hoge ogen kan gooien om groepswinnaar te worden in de eerste ronde. “Met de spelers die wij hebben, maken we een grote kans. Ik ken de spelers die op de lijst staan, en zij spelen allen in grote competities. Ik weet zeker als iedereen er bij is we grote stappen kunnen maken. Het is de bedoeling dat we naar Qatar gaan, anders hoeven we niet mee te doen”, zegt hij overtuigend.

Bekijk hieronder beelden van Chery in actie:

COMMENTS

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: Tjaronn Chery: ‘Ik heb altijd al op Suriname gewacht’
Tjaronn Chery: ‘Ik heb altijd al op Suriname gewacht’
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNexV83VY2hEKV_U5vlhZ-jZjJgN2CmGeZGwIcZzjUNVm4DmNdsT-dUejFDJvREBpltar0MErhgK8FiCLUVl5E0G30vkaHNM75gF-tdnON2G3Fm8TkQpi20lwhj3FIFeuGHhTlzYtGCOo/s320/Tjaronn+Chery%252C+PARBO+Bier+Cup+2012%252C+Suriprofs%252C+Natio%252C+Suriname%252C+2012.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNexV83VY2hEKV_U5vlhZ-jZjJgN2CmGeZGwIcZzjUNVm4DmNdsT-dUejFDJvREBpltar0MErhgK8FiCLUVl5E0G30vkaHNM75gF-tdnON2G3Fm8TkQpi20lwhj3FIFeuGHhTlzYtGCOo/s72-c/Tjaronn+Chery%252C+PARBO+Bier+Cup+2012%252C+Suriprofs%252C+Natio%252C+Suriname%252C+2012.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2020/09/tjaronn-chery-ik-heb-altijd-al-op.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2020/09/tjaronn-chery-ik-heb-altijd-al-op.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content