Amerikaan ambieert bondscoachschap Suriname

De Amerikaanse scout en voetbaltrainer, Daniel Hoskins, heeft zijn diensten in een sollicitatie aangeboden aan de Surinaamse Voetbalbond (S...


De Amerikaanse scout en voetbaltrainer, Daniel Hoskins, heeft zijn diensten in een sollicitatie aangeboden aan de Surinaamse Voetbalbond (SVB). Per e-mail verstuurde hij zijn CV naar de SVB-bestuursleden Bernhard Abia en Waldo Gobardhan. In gesprek met NatioSuriname.com stelde de nog onbekende Hoskins zich voor en gaf hij aan wat hij voor Suriname wil en kan betekenen.

Hoskins is van 2009 t/m 2012 Hoofd Scouting geweest bij FC Jose Galvez dat actief is in de hoogste divisie van Peru. Bij die club assisteerde hij ook de hoofdtrainer op tactisch gebied en was hij assistent-trainer van het Academy/Reserve Team. Momenteel verblijft hij in Ohio in de Verenigde Staten. In de stad Dayton was hij onlangs actief bij de club Dayton Dutch Lions FC. Daar fungeerde hij als scout, maar ook als Operations Manager en tevens assistent-trainer van het U-12 team, aldus zijn CV.

De scout/trainer is trots op al het werk dat hij heeft verricht en de kansen die hij tot nu toe heeft gehad. "Ik ben altijd bezig met kennis vergaren en aan het kijken hoe ik mijn huidige club en mezelf naar hoger niveau kan brengen. Naar mijn gevoel is dit het meest belangrijk in voetbal, namelijk kansen pakken zowel als speler of trainer en er het beste van maken."

De Amerikaan is opvallend genoeg niet in het bezit van trainersdiploma, maar heeft daar wel een verklaring voor. "Mijn focus lag de laatste jaren op het gebied van scouting en het assistent-trainerschap, vanwege mijn kennis op tactisch gebied en het analyseren van tegenstanders. Mijn verblijf in Zuid-Amerika heeft niet geholpen om de toetsen te maken voor een diploma, omdat mijn Spaanse schrijfvaardigheid niet voldoende was." Hoskins wil in de toekomst wel een gecertificeerde trainer zijn. Hij is nu 6 maanden terug in de VS en wil een licentie van de United States Soccer Federation, maar prefereert een UEFA diploma te behalen later in zijn carrière.

De Nederlandse trainer Maarten de Jong, die het UEFA B diploma bezit, heeft een grote impact gehad op Hoskins. Zij werkten samen bij Dayton Dutch Lions FC. "De Jong vertelde me dat de beste spelers en trainers die de wereld zal zien nog niet bekend zijn, omdat zij nog niet de kans hebben gehad, maar wanneer deze personen de kans krijgen, zullen zij de wereld doen verbijsteren. Dit is waar ik op wacht; de kans om te laten zien wat ik kan en dat op het hoogste niveau."

Gevraagd naar Hoskins' kwaliteiten geeft hij aan dat hij uitblinkt in scouting en coaching tactieken. "Ik kan een team of speler tactisch uitschakelen gedurende het scouten en kan alles vertellen over een team of speler. Ik ben opgegroeid met het ideaal van Brian Clough die twee jaar op een rij de Europa Cup I won met Nottingham Forest. Zijn prestatie bleek onmogelijk, maar hij toonde aan dat het niet gaat om de hoeveelheid geld dat je hebt, maar het aantrekken van de juiste spelers passend binnen het beschikbare budget en de tactiek die je overbrengt. Dat is het meest belangrijk in het vormen van een succesvol team. Dit is volgens mijn gevoel hetgeen dat ik op tafel kan zetten. Ik heb niet al het geld van de wereld nodig of het hoogste salaris voor mijn team. Alles wat ik nodig heb is mijn jongens en mijn tactiek en ik kan beloven dat ik presteer." Hoskins wil net als zijn idool Brian Clough het onmogelijke doen en de wereld veranderen. "In het begin van mijn carrière voelde ik me gehandicapt. Mensen zagen me als gewoon zomaar een Amerikaan, maar dit heeft me gedreven om te bewijzen dat het niet gaat om waar je vandaan komt. Als je kwaliteit hebt, heb je kwaliteit."

Suriname
Hoe Hoskins bij de gedachte komt om bij de SVB te solliciteren legt hij als volgt uit: "In mijn tijd bij Dayton Dutch Lions FC had ik veel Nederlandse trainers en spelers om mij heen. Wanneer we spraken over welke kwaliteiten het best passen voor het internationale voetbal bracht ik landen als Suriname, Jamaica, Antigua & Barbuda, etc. naar voren. Allemaal ex-koloniën van Europese landen, waarbij er een kans is dat voetballers met roots in die landen international worden. De in Engeland geboren Dexter Blackstock kon op deze manier voor Antigua & Barbuda spelen. Tevens ken ik de geweldige Nederlandse voetballers van Surinaamse afkomst, zoals Edgar Davids, Ryan Babel, Eljero Elia, Jimmy Floyd Hasselbaink, etc."

In zijn zoektocht naar een werkgever heeft Hoskins zich verdiept in het Surinaamse voetbal. "Toen ik aan het kijken was naar internationale teams had ik het gevoel dat ik van toegevoegde waarde kan zijn bij een bond die het kan maken in hun betreffende regio. Als Amerikaan was ik gefocust op de CONCACAF-regio, maar ik heb ook gekeken naar diverse teams uit de CONMEBOL-regio, vanwege mijn tijd in Peru. Voor mij was Suriname een land dat het best bij mij paste. Suriname staat dicht bij de top 100 op de FIFA-wereldranglijst en de Hoofdklasse is erg stabiel sinds 1924 met een paar teams die tot de dag van vandaag domineren zoals Robinhood, Transvaal en Inter Moengotapoe. Voor mij zijn dit allemaal veel belovende dingen welke ik heb geleerd tijdens het bestuderen van de huidige situatie van het Surinaamse voetbal."

Zijn motivatie om iets voor Suriname te betekenen, is zijn gedachte dat hij Suriname kan helpen om van potentieel sterke tegenstander een echte sterke tegenstander te maken in het Caribisch gebied en de CONCACAF-regio. "Er zijn niet veel voetbalbonden met dezelfde potentie als Suriname om een geducht voetballand te worden. In de WK-kwalificatieperiode heb ik gezien dat Suriname 3e eindigde in de tweede ronde op weg naar het WK 2014. Ik had het gevoel dat in die groep de 2e plaats zeker bereikbaar was. Met de kwaliteiten van El Salvador was het wel moeilijk om eerste te worden. Desalniettemin om kwaliteit te compenseren heb je een goede scouting nodig om het team op te bouwen en om de juiste tactiek te hanteren. Ik zou in mijn carrière graag deel uit willen maken van iets geweldigs en Suriname heeft de kans om iets te doen dat niemand voor mogelijk acht. Ik zou graag de persoon willen zijn om dat mogelijk te maken."

Bondscoachschap
De functie die Hoskins ambieert is die van bondscoach. "Ik zou graag het nationale mannen team willen trainen, maar ieder andere positie die de SVB bij mij vindt passen zou een eer zijn om uit te voeren. Ik zou mijn best doen om de huidige situatie te verbeteren en Suriname naar een hoger niveau brengen. Mijn eerste doel zou zijn om in de top 3 te eindigen van de volgende Caribbean Cup in 2014, maar mijn ultieme doel zou zijn om te kwalificeren voor de 3e groepsfase van de kwalificatie richting de FIFA World Cup 2018."

Hoskins zegt dat hij elke dag en ieder uur beschikbaar zou zijn voor Suriname, als hij een functie bij de SVB zou krijgen. "Ik word mijn werk, het is mijn passie. Ik zie het niet als werk, maar als een lifestyle. Ik zou niets liever willen om mijn leven te wijden aan de SVB voor de gegeven tijd, mocht ik gecontracteerd worden. Ik wil graag onderdeel zijn van een verandering en ik voorzie dat het Surinaams voetbal in de nabije toekomst kan floreren."

Ook heeft hij een bepaalde voetbalstijl in gedachte. "Ik zou een combinatiestijl hanteren, omdat ik heb gewerkt met Nederlandse, Spaanse en Zuid-Amerikaanse trainers waar ik veel van heb geleerd. Ook heb ik door de jaren heen van het Engelse voetbal geleerd door het bestuderen van literatuur en video's. Door het beste van iedere stijl te pakken en deze te combineren, bestaat er een goede kans om iedere wedstrijd te presteren. Ik heb mijn leven gewijd aan voetbal en ik zou graag mijn leven wijden aan het nationale voetbalteam van Suriname om de eerder gestelde doelen te bereiken."

Een mogelijke taalbarrière ziet de Amerikaan niet als een probleem. "Ik heb het gevoel dat we allemaal de taal van voetbal spreken. Tijdens de coaching kan ook een bord gebruikt worden met de opstelling en looplijnen. Het tonen van hoe ik me voel, is ook beter dan alleen maar praten met een speler. Ik heb gewerkt met verschillende Nederlandse trainers en spelers bij Dayton Dutch Lions FC, dus het Nederlands en de voetbalstijl is niet nieuw voor mij. Als ik in dienst mag treden, zou ik ook een paar Nederlandse trainers meenemen waarmee ik heb gewerkt om te helpen met de transitie", aldus Hoskins.

Het idee om een buitenlandse bondscoach aan te trekken is voor de SVB in het verleden altijd als te duur beschouwd. Hoskins heeft wel een idee van wat de financiële situatie is bij de SVB, daarom zou hij een functie willen vervullen voor een minimale vergoeding. "Ik begrijp dat ik niet een hoge compensatie zou krijgen, maar daar heb ik geen probleem mee. Voor zover dat ik mijn dagelijkse leven in Suriname en mijn rekeningen kan betalen, is het goed."

COMMENTS

BLOGGER: 5
  1. een trainer zonder diploma? volgens mij is het nu vereist bij FIFA dat een bondscoach voldoet aan bepaalde eisen...inclusiv diploma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was geen coach of scout bij de Dutch Lions. Alleen een office hulpje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik droom ook ja, maar zonder xtc;

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een sympathieke man, maar wat te licht voor een bondscoach. Eerst maar wat serieuze ervaring verzamelen en dan nog eens terugkomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: Amerikaan ambieert bondscoachschap Suriname
Amerikaan ambieert bondscoachschap Suriname
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEgdEv2nPNGIaFa3mRQccFNR9KmaYFvoHRB8dXzMQZjbR8QMO630b_k1_GITQDODH-HCj6TyddrYTbH-2-0Y-bdIl7Ht1He7w6TNUoiipnoTwi926YOzajrw_hzai2hgxo2q8RIOCXRFU/s1600/Daniel+Hoskins,+2013.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEgdEv2nPNGIaFa3mRQccFNR9KmaYFvoHRB8dXzMQZjbR8QMO630b_k1_GITQDODH-HCj6TyddrYTbH-2-0Y-bdIl7Ht1He7w6TNUoiipnoTwi926YOzajrw_hzai2hgxo2q8RIOCXRFU/s72-c/Daniel+Hoskins,+2013.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2013/08/amerikaan-ambieert-bondscoachschap.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2013/08/amerikaan-ambieert-bondscoachschap.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content