Doelman Ronny Aloema focust op herstel

De wereld is voor doelman Ronny Aloema (foto) niet ineen gestort. "Ik ben een grote realist en weet dat deze dingen gebeuren. Ik focus...


De wereld is voor doelman Ronny Aloema (foto) niet ineen gestort. "Ik ben een grote realist en weet dat deze dingen gebeuren. Ik focus nu op mijn herstel om niet half, maar volledig terug te komen om onder de lat te staan." De sluitpost raakte op 13 oktober aan zijn knie geblesseerd in de Digicel Caribbean Cup-ontmoeting tegen Curaçao.

De zin van nuchterheid heeft Ronny Aloema, doelman bij Transvaal en de nationale selectie, na elke tegenslag benadrukt. Het avontuur bij Tobago United op Trinidad en Tobago waarbij hij door een slechte behandeling en niet nagekomen afspraken voortijdig terugkeerde naar Suriname, was geen succesverhaal. Maar hij heeft zich er in berust.

In de wedstrijd tegen Curaçao scoorde hij in de slotseconden het winnende doelpunt uit een strafschop voor het nationaal team. De reflexbeweging bij het keren, nadat de bal achter de doelman van Curaçao was verdwenen werd hem fataal. Hij hield van die actie een knieblessure over. "Ik had na de penalty eigenlijk even moeten doorlopen, maar keerde mij onmiddellijk om en bij die draaibeweging begaf de knie het. Ik keerde zo snel mogelijk om te feesten. Toen ik naar het doel terugliep heb ik tegen aanvoerder Derrick Garden gezegd dat ik echt niet meer op mijn benen kon staan."

Het geluk was dat er nog enkele seconden waren te gaan en de afspraak was dat de bal op geen enkele wijze Aloema moest bereiken. "Garden heeft mij bemoedigd en gevraagd vol te houden. Gelukkig ging het om seconden, want had de wedstrijd iets langer geduurd was het een drama geworden als ik achter de ballen aan moest gaan."

Sinds de blessure staat Aloema aan de kant en is Obrendo Huiswoud van Voorwaarts de eerste doelman van natio. "Het gaat de goede kant op met mij. De fysio vindt dat het goed gaat. Het genezingsproces bevalt mij, maar ik durf nog niet voluit te trainen. De vrees dat die knie weer gaat opspelen, gaat steeds door mijn hoofd, want de pijnen na de blessure waren verschrikkelijk en haast ondraaglijk."

Aloema vindt het vanzelfsprekend dat elke voetballer die door een blessure aan de kant wordt gehouden het moeilijk heeft. "Maar je moet je berusten in de nieuwe situatie. Het is gebeurd en je kan het niet terugdraaien. Je moet het gewoon accepteren. Alleen door te accepteren kan je frustraties voorkomen. Ik ga makkelijk over teleurstellingen heen, omdat ik een realist ben."

Aloema wacht het moment af waarop hij zijn handschoenen weer aan kan doen en weer onder de lat kan staan om zijn dingen te doen. "Ik forceer dat moment niet. Als ik iets doe, moet ik het goed doen. Ik ben explosief, dus als ik weer erbij ben dan moet mijn aanwezigheid honderd procent zinvol zijn."

Opvallend was dat Aloema vóór zijn blessure niet aanwezig was bij de wedstrijden van Transvaal in het voorseizoen. Zijn verklaring is dat met de leiding van de club is afgesproken hem rust te gunnen tot na zijn activiteiten bij het nationaal team. Hij voelde zich namelijk niet in staat op twee fronten intensief bezig te zijn. "Ik raakte vermoeid. Ik bezocht wel de trainingen van Transvaal, maar mijn gedachten waren verdeeld. Die gingen uit naar Natio."

Sinds hij uitgeschakeld is, zegt hij de internationals de nodige support te geven. Met gemengde gevoelens heeft hij vanuit een afstand de wedstrijden van het nationaal team gadegeslagen. Huiswoud is zijn opvolger. "Wij hebben veel gesproken. Ik lette goed op hem en legde hem uit hoe belangrijk discipline is. Ik ben een soort coach van hem geweest."

Aloema zegt zijn collega voorgehouden te hebben dat het er niet naar uit ziet dat hij verder in het toernooi kan spelen. "Ik heb gedaan wat ik moest doen, dus voor de rest sta jij ervoor. Wij hebben lang samen getraind en deze kans moet je met beide handen grijpen. Misschien is dit je kans om voor een lange periode voor Suriname onder de lat te staan. Ik leg geen druk op je want niet voor niets ben je geselecteerd. Je behoort tot één van de besten", zei hij tegen Huiswoud.

Aloema ziet het wel zitten dat Suriname de volgende ronde van de Digicel Caribbean Cup bereikt. "Als wij kans zien van Dominica te winnen, tegen Cuba tenminste een gelijkspel afdwingen dan denk ik dat we de tweede ronde kunnen bereiken. Het is niet makkelijk, want zowel Antigua als Dominica beschikken over snelle spelers, terwijl Cuba altijd een lastige tegenstander is geweest."

De doelman hoopt dat wat Suriname mist aan andere tactische zaken gecompenseerd wordt door een enorme vechtlust. "Keihard werken voor elkaar", is zijn boodschap aan de internationals.

COMMENTS

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: Doelman Ronny Aloema focust op herstel
Doelman Ronny Aloema focust op herstel
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTNIltfcYctRFEd2kmP1edgLy86j5Z7C5MaAws2vWn_LymVN9ckScQDBrS6CgwNohkHcATeGOLqs6AhDI2Vt8NGtC8q08oYOV1aDEjfB4m0jOmKmbh44O2Pp88FRMw40Qfx61N3AtRpUk/s420/Ronny+Aloema,+2010.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTNIltfcYctRFEd2kmP1edgLy86j5Z7C5MaAws2vWn_LymVN9ckScQDBrS6CgwNohkHcATeGOLqs6AhDI2Vt8NGtC8q08oYOV1aDEjfB4m0jOmKmbh44O2Pp88FRMw40Qfx61N3AtRpUk/s72-c/Ronny+Aloema,+2010.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2010/11/doelman-ronny-aloema-focust-op-herstel.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2010/11/doelman-ronny-aloema-focust-op-herstel.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content