'Meer gedroomd van Suriname dan van Oranje'

Surinamers zijn haast overal in de wereld te vinden. Vooral bij sporters is dat het geval en ze blijven ook van daaruit Suriname op sportgeb...


Surinamers zijn haast overal in de wereld te vinden. Vooral bij sporters is dat het geval en ze blijven ook van daaruit Suriname op sportgebied volgen. Dat doet ook Touvarno Pinas, de enige Nederlandse voetballer van Surinaamse origine in de Israëlische competitie. Pinas speelt met Maccabi Netanya F.C. in de hoogste divisie van Israël.

De geboren Surinamer zegt bewust voor Israël gekozen te hebben. "Ik ben bezig met mijn eerste seizoen hier en ben nu ongeveer acht maanden hier. Ik was in de zomer in Roemenië om een contract te tekenen, toen ik een telefoontje kreeg, of ik naar Israël wilde gaan. Ik ging op Google en keek naar de plaats en het leek mij erg leuk. Ik heb Israël daarom boven een paar clubs uit Nederland en Roemenië gekozen. Het leven in Nederland mis ik absoluut niet, mijn familie wel."

De multifunctionele Pinas die van nature aanvaller is, speelt op dit moment als aanvallende linkermiddenvelder bij zijn club. Hij verteld dat de lokale mensen zijn Surinaamse achtergrond bewonderen. "Toen ik pas hier kwam, begonnen mensen gelijk te praten, kijk Davids, kijk Seedorf et cetera, al die Surinaamse grote sterren werden genoemd. Ze spraken niet eens over Nederland. Als ik de bal heb, zeggen ze, de Surinamer aan de bal, ze vinden het geweldig om een Surinamer in hun competitie te hebben. Ik word op handen gedragen, puur omdat ik uit het land van Bogarde, Kluivert, Davids en Seedorf kom, ze zijn heel populair hier."

Desgevraagd denkt de 26-jarige profvoetballer dat spelers uit de Surinaamse competitie zich zouden kunnen handhaven in competities als die van Israël. "Van wat ik gezien heb, van toen ik met de Suriprofs in Suriname was, zouden veel Surinamers in Nederland kunnen spelen dus ook in Israël. Maar ze moeten er zelf van dromen om ergens te gaan en het verschil te maken." Daarom probeert Pinas ook zijn steentje bij te dragen. "Ik ben hier en promoot zoveel mogelijk mijn land waar ik geboren ben, omdat ik hoop dat scouts die kant opgaan om die jongens te zien spelen", aldus Pinas.

Pinas volgt de kwestie van het dubbel paspoort in Suriname op de voet. Daarmee zou het namelijk mogelijk zijn dat het profvoetballend diaspora de nationale selecties van Suriname zouden kunnen versterken. "Ik heb er alles voor over om voor Suriname uit te komen; het is Suriname die moeilijk doet. Het klinkt raar, maar ik heb meer van het Surinaamse elftal gedroomd dan van het Nederlandse."

Volgens Pinas moeten offers gebracht worden, wil Suriname een rol van betekenis spelen in het mondiale voetbal. "Suriname wil naar een hoog niveau op voetbalgebied en dat brengt offers met zich mee. Ik snap niet waarom, maar ik lees elke keer weer smoesjes. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand iets groots wil veroveren en er nooit voor wil offeren, dat is onmogelijk. Ze moeten kijken naar het resultaat van de offers."

Er zijn vele voorbeelden van hoe landen gebruik maken van hun overzeese profvoetballers. Pinas: "Ik kan een voorbeeld geven. Er speelde een Filipijnse jongen vorig seizoen nog in de Nederlandse Jupiler League, Paul Mulders. Hij heeft een Nederlandse vader en Filipijnse moeder. Na zijn transfer naar ADO Den Haag maakte zijn neef een fanpagina op Facebook voor hem aan. Hij stuurde een link door naar de voetbalbond van de Filipijnen en zo wisten ze van zijn bestaan af. Ze nodigden hem uit, maar hij had geen Filipijns paspoort en raad het eens, binnen drie weken had hij het. Waarom kan het in zo'n land wel? Ik kan mij geen grote Filipijnse voetballer herinneren."

Pinas blijft hoop houden om ooit interlands te spelen in de kleuren van Suriname. "Als ze mij vandaag een paspoort geven, ben ik gisteren al daar, snap je me, helaas ben ik al jaren aan het wachten. Mijn familie uit Suriname zegt steeds dat ze mij op televisie willen zien. Voor mij is het duidelijk, ik wil in mijn land, voor mijn land komen spelen, dat is mijn droom!"

COMMENTS

BLOGGER: 3
  1. Pinto mi boy,er zijn velen met jou die dromen om voor suriname te mogen spelen,,ze zijn al jaren aan het bestuderen via alle soorten commisies hoe dat moet, of het goed is voor het land,maar als het om hum eigen maatjes gaat
    kunnen ze een Wet binnen 2 weken indienen en aannemen,,De De Amnestiewet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben al moe om keer op keer via dit medium de Surinaamse regering te vragen om de sportpaspoort met spoed te introduceren. Helaas is het vanuit de overheid zijde geen haast te merken. Het is mogelijk de sportpaspoort binnen een week te regelen. Als de amnestiewet zosnel geregeld kan worden, dan wat is een sportpaspoort dan. Helaas draait alles om eigen belang bij de huidige regering, amnestiewet was eigenbelang en geen staatsbelang dus snel aangenomen. Sportpaspoort is staatsbelang, dus die kan nog heel lang wachten op behandeling. Wat een onrechtvaardige en eigenbelang dienende regering hebben wij in dit land!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de hoop allang opgegeven.Amnestie wet is in no time aangenomen,maar de rest intresseerd ze niet.Ook het voetbal dat er bar slecht aan toe is niet.Het was inderdaad eigen belang.De Megacombinatie is net zo onbetrouwbaar als ten tijde van Nieuw Front toen die regeerde.Niemand van beide combinaties heeft ook maar echt enig moeite gedaan om die jongens sportpaspoorten te verlenen.Ik heb dan ook geen enkel vertrouwen meer in deze regering.

    De enige schrale troost die we hebben is Ricardo Winter.Hij is zeker geen slechte coach,wel niet het kaliber Leo Beenhakker of Louis van Gaal,maar hij kan het nivo van de jongens mogelijk op peil brengen.Jaliens heeft ons nivo dramatisch doen zakken,dat hij maar voor goed weg blijft van het elftal!

    Niks aan te doen jongens,we zullen maar moeten hopen op een wonder .Want ik ben zelf al ten einde raad over deze kwestie,heb geen hoop meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Naam

Heren,56,Natio,56,Opinie,10,Overige,6,Suriname,56,Video,80,
ltr
item
Natio Suriname | Voetbal: 'Meer gedroomd van Suriname dan van Oranje'
'Meer gedroomd van Suriname dan van Oranje'
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSOfytR1x5FQOUgf7fokJkuZoKJMxyE6Wlpvy91xI_9RXi6_AxDJVCg1zH5qVyWGe_X3PJxu25nHWQOk_F89hxxCK7dAOE3O3uT-hAEQBVSw4TbG0Fp-okXAwUBxRLlk770fpfqb1C6Nc/s1600/Touvarno+Pinas%252C+Maccabi+Netanya+F.C.%252C+2011.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSOfytR1x5FQOUgf7fokJkuZoKJMxyE6Wlpvy91xI_9RXi6_AxDJVCg1zH5qVyWGe_X3PJxu25nHWQOk_F89hxxCK7dAOE3O3uT-hAEQBVSw4TbG0Fp-okXAwUBxRLlk770fpfqb1C6Nc/s72-c/Touvarno+Pinas%252C+Maccabi+Netanya+F.C.%252C+2011.jpg
Natio Suriname | Voetbal
https://natiosuriname.blogspot.com/2012/04/meer-gedroomd-van-suriname-dan-van.html
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/
https://natiosuriname.blogspot.com/2012/04/meer-gedroomd-van-suriname-dan-van.html
false
3517194250845090273
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content